FYSIOTHERAPEUTISCH HANDELEN: De fysiotherapeut biedt op methodische wijze expliciet, gewetensvol en oordeelkundig hulp aan cliënten met klachten of problemen aan het houding en bewegingsapparaat. Hij toont professioneel gedrag naar de stand van het vakgebied. Hij verzamelt en interpreteert gegevens, zodat hij in het screenings-, diagnostische en therapeutische proces volgens de principes van EBP beslissingen neemt binnen de grenzen van het beroep. Hij verleent up-to-date, effectieve, curatieve en preventieve zorg op ethisch verantwoorde wijze. 

 

1. Screening: (niveau-3) 

Strenghts

  • Uitleg van de procedure van de screening
  • Duidelijke vraagstelling
  • Herkennen van rode vlaggen tijdens het gesprek

Weaknesses

  • Praktijkervaring
  • Het paraat hebben van alle specifieke rode vlaggen per pathologie

Opportunities

  • Specifieke rode vlaggen leren door de pathologieën goed te bestuderen. 

Threats

  • Bang zijn om fouten te maken.


Leerdoelen

  1. Kennis op doen van de specifieke rode vlaggen die bij de verschillende pathologieën horen.
  2. Het op doen van meer praktijk ervaring. 

 

Persoonlijk activiteitenplan

  1. Per pathologie die we op school behandelen, in de richtlijn nakijken wat de specifieke rode vlaggen zijn en deze noteren

 


2. Fysiotherapeutische diagnostiek: (niveau-3)

Strenghts

  • Open houding
  • Informatie behoefte tijdens anamnese
  • Keuze van testen tijdens het onderzoek
  • Goede opbouw van het onderzoek
  • Kent ergonomische werkhouding + rekkingen
  • Visuele analyse
  • Klinisch redeneren
  • Vertrouwen geven aan de patiënt 

Weaknesses

  • Formulering onderzoeksdoelstellingen
  • Kennis van meetinstrument tijdens onderzoek

Opportunities

  • Volledig maken van de onderzoeksdoelstellingen en alle anamnistische gegevens gebruiken.
  • De kennis van de meetinstrumenten beter paraat hebben. 

Threats

  • Het onderzoek te lang laten duren, waardoor ik in tijdnoot kom.


Leerdoelen

  1. Het maken van volledige onderzoeksdoelstellingen door het gebruik maken van alle anamnistische gegevens.

 

Persoonlijk activiteitenplan

  1. Oefenen met het maken van onderzoeksdoelstellingen tijdens mijn EFLP2 stage
  2. De theorie van de meetinstrumenten leren die door mijn stage begeleiders veel gebruikt worden. 

 

3. Fysiotherapeutisch behandelen: (niveau-3)

 

Strenghts

  • Instructies van de behandeling naar de patiënt 
  • Bedenken van gerichte oefeningen bij verschillende aandoeningen of doelen
  • Veiligheid van de patiënt  
  • Het informeren/adviseren van de patiënt m.b.t. belasting/belastbaarheid 

Weaknesses

  • Behandeldoelen SMART formuleren

Opportunities

  • Letten op handvattingen
  • Blijven communiceren met de patiënt

Threats

  • dat de patiënt niet kan volgen waarom ik iets aan het doen ben


Leerdoelen

  1. De richtlijnen  goed kennen en kunnen toepassen op de patiëntencategorieën in de praktijk

Persoonlijk activiteitenplan

  1. De richtlijnen bestuderen en bespreken met mijn stagebegeleiders.  

 

4. Afsluiten van een fysiotherapeutisch behandelen: (niveau-3)

  

Strenghts

  • Verslaglegging
  • Adviseren tegen terugkomen van de klachten

Weaknesses

  • De verslaglegging korter opschrijven

Opportunities

  • meer met afkortingen werken.

Threats

  • afkortingen niet handig vinden.

 

 

 Voor beoordelingen van deze competenties zie "cijfers en beoordelingen".

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb